Tornar enrere

La CCAR i CEAR critiquen la reforma de la Llei d'Estrangeria proposada pel Grup Parlamentari Popular

Aquesta reforma impedeix greument l’exercici del dret d’asil i suposa una vulneració del principi de no devolució.
Davant la notícia, coneguda ahir al matí, sobre la presentació per part del Grup Parlamentari Popular d’una esmena a la Llei de Seguretat Ciutadana a través de la qual es planteja una reforma de la Llei d’Estrangeria, condemnem aquesta actuació que considerem un nou atac al dret d’asil.
L’esmena presentada recull que les persones immigrants que siguin detectades en la línia fronterera de Ceuta i Melilla “intentant l’encreuament no autoritzat de la frontera de forma clandestina, flagrant o violenta, seran rebutjades per fi d’impedir la seva entrada il·legal a Espanya”. Paloma Favieres, coordinadora del Servei Jurídic de CEAR, ha declarat: “En el moment en el qual les persones que han intentat saltar són retornades a l’altre costat de la tanca sense ser identificades, estem davant una expulsió col·lectiva i sumaria que vulnera el Conveni Europeu de Drets Humans. A més, tal com ha declarat el Consell General de l’Advocacia, el contingut d’aquesta disposició podria ser inconstitucional”.
Per la seva banda, Estrella Galán, secretària general de CEAR, assenyala que “reformar la Llei d’Estrangeria a través de la Llei de Seguretat Ciutadana mostra l’enfocament purament securitari de la gestió de fronteres al mateix temps que estigmatitza a les persones migrants com a fenomen violent”. També recorda que “la majoria de les persones que arriben a les fronteres de Ceuta i Melilla es veuen obligades a fer-ho perquè no existeixen vies legals i segures per arribar a territori i no troben una altra alternativa per accedir a la protecció internacional. És urgent que el Govern obri vies d’accés segur, faciliti les vises humanitàries i el reagrupament familiar”. És important aclarir que la legislació d’estrangeria no contempla “el rebuig” com a figura per impedir l’entrada de les persones que arriben de manera irregular i són detectades en zona fronterera. La figura recollida en la legislació és la de “la devolució” que implica la identificació d’aquestes persones així com accés als procediments establerts. Destaquem que no es pot aplicar un règim especial a Ceuta i Melilla al marge de les garanties establertes en la mateixa Llei d’Estrangeria i en la legislació europea i internacional. Les persones que siguin detectades en la línia fronterera han de per tant ser identificades, tenir accés als procediments establerts, comptar amb assistència lletrada i, si escau, tenir la possibilitat de demanar asil.
D’altra banda, el Comissari de Drets Humans del Consell d’Europa, Nils Muiznieks, ha afirmat aquesta setmana, després de la publicació d’imatges sobre devolucions il·legals a Melilla, que Espanya està incomplint l’obligació de facilitar l’accés al procediment de protecció internacional i el respecte del principi de no devolució. La Comissària Europea d’Interior, Cecilia Malmström, també ha recordat que Espanya està obligada a respectar aquest principi així com l’accés efectiu al procediment d’asil.
crèdits fotos: josé palazón